La Asociația de Proprietari Nr. 1 din localitate se întâmplă lucruri paranormale! Nici Fox Mulder și Dana Scully din serialul „X Files” nu cred că ar putea explica cum la unele blocuri din cartierul Unirii „pierderile”, adică celebrele deja cote, indiviză și țevi, au reușit să depășească cu mult consumul cumulat pe scară.
De fapt buclucașă ar fi tocmai „cota indiviză” pentru că cealaltă cotă mâncătoare de bani din buzunarele dornenilor, cea de țevi, se calculează după o formulă precisă și are aceeași valoare, circa 18 lei per apartament pentru o lună întreagă.
Un alt fenomen paranormal ar fi: o familie locuiește într-un apartament (2, 3, 4 persoane, nu contează) și nu consumă nimic! Nici apă caldă, nici căldură, nici apă rece. Dacă aerul ar fi contorizat probabil că asociația ar constata că nu au consumat nici aer. Plătesc în schimb cheltuieli de asociație și cote, indiviză și țevi, plătesc gunoi și „apă meteorică”. Și nu este vorba doar de o familie sau de un singur apartament.
Dacă detectivii din serial, Fox și Dana, ar veni la Dorna, probabil că s-ar lăsa de meserie și s-ar face președinți și administratori de asociații. Ar fi mult mai profitabil. Și totul se petrece sub ochiul adormit, era să spun vigilent, al administrației locale. Spun a administrației locale pentru că Legea 230/2007 privind organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu completările și modificările ulterioare, spune clar la art. 55: „Consiliile locale (…) exercită controlul asupra activității financiar-contabile din cadrul asociațiilor de proprietari, din oficiu sau la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociației de proprietari”.
CITEȘTE ȘI: „Cota indiviză”, locul unde se pot ascunde hoții de energie termică
Pe acest articol din Lege și pe cel din normele de aplicare ale acesteia m-am bazat când m-am adresat Consiliului Local și Asociației Nr. 1, în data de 30 octombrie 2017, și le-am cerut, în solidar, să-mi răspundă la câteva întrebări simple:
1. De ce nu se face trimestrial informarea proprietarilor cu privire la situaţia financiară a Asociaţiei Nr. 1, informare care să cuprindă date privind veniturile, încasările şi plăţile asociaţiei, inclusiv salariile personalului angajat, conform art. 36, lit. g din Legea 230/6 iulie 2007, cu completările şi modificările ulterioare?
2. De ce nu se afişează lunar, la vedere, pe lângă lista de plată a cheltuielilor lunare şi modalitatea de calcul a sumelor respective, modalitatea care să arate explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, conform art. 481* din legea asociaţiilor de proprietari (230/2007)?
3. Când a fost efectuat ultimul control asupra activităţii financiar-contabile la Asociaţia de Proprietari Nr. 1 din Vatra Dornei, conform art. 55 din Legea 230/2007 şi art. 59 din Hotărârea nr. 1588/19 decembrie 2007, şi ce s-a constatat în urma acestuia? Am selectat doar trei din cele patru întrebări și din acestea ceea ce era relevant pentru articol.
În data de 3 noiembrie 2017 am primit de la Primărie o adresă prin care eram informat că a fost comunicată Asociației Nr. 1 petiția mea. Nu era necesar, o aveau. Dar și că a „solicitat (ea, primăria) să ne transmită în 10 zile de la comunicare modul de soluționare a acesteia”. După care tăcere, Primăria a intrat în „silenzio stampa”. Revin în 12 decembrie cu o adresă în care ceream lămuriri în legătură cu petiția mea din octombrie, precizând că au trecut cele 30 de zile acordate de lege, cu vârf și îndesat, și îi avertizam că dacă până la finele anului 2017 nu voi primi răspuns mă voi adresa instanței de judecată.
„Obligația de a face”. Și nu au făcut… Am facut-o eu în schimb. După sărbători, însă, primesc răspuns. În acesta, datat 16 ianuarie 2018, se spune că în conformitate cu prevederile Legii 230/2007 și a dispozițiilor primarului „a fost efectuat un control tematic la Asociația de Proprietari Nr. 1 (…) și s-a solicitat Asociației soluționarea problemelor ridicate de dumneavoastră”. Adică de mine.
CITEȘTE ȘI: Voturi ai, asfalt n-ai! Sau întâmplări adevărate din ciclul de povești electorale
La adresa Primăriei a fost atașat răspunsul asociației datat, atenție, 16 noiembrie 2017. Un răspuns în „stilul Larionescu”, pe lângă subiect, plin de minciuni și dezinformări. Nici nu mă așteptam la altceva. Așteptam însă altceva din partea Consiliului Local și a Primăriei. Răspunsuri clare și precise și, mai ales, să constate că președintele asociației nu a răspuns la întrebări. Nu a răspuns, însă, nici Primăria.
De exemplu întrebarea a treia era: Când a fost efectuat ultimul control asupra activităţii financiar-contabile la Asociaţia de Proprietari Nr. 1? Nu se răspunde! De ce? Simplu, nu a fost efectuat nici un audit financiar-contabil la Asociația 1. Niciodată! Pentru că dacă ar fi fost făcut răspunsul ar fi fost clar. La data de s-au constatat următoarele.
Cum să controleze Consiliul Local și Primăria Asociația Nr. 1 că doar exploatează în comun, pe banii dornenilor, o centrală termică. Primăria, prin Direcția de Administrare a Domeniului Public (DADP), adică o direcție a primăriei, patronează o centrală termică și este interesată de câștig. Pe de altă parte dacă te îngrijești ca în fruntea celei mai mari asociații de proprietari din oraș, se pare că Asociația Nr. 1 este cea mai mare din țară cu cele peste 1000 de apartamente pe care le administrează, să fie omul potrivit poți să-i buzunărești și pe cei care au încălzire de la sistemul centralizat și pe cei care nu au, prin „cota indiviză”, păstrând în același timp o aparență de legalitate.
Totul sub acoperirea unei legi tâmpite făcută cu dedicație pentru marii furnizori de energie termică. Așa își dau mâna „aleșii”, cei naționali cu cei locali și cu președinții de asociații (tot aleși) și care se întorc împotriva celor care le-au dat girul la un moment dat. Concluzia nu poate fi decât una singură: sistemul nu este făcut pentru oamenii cinstiți și economi, ci pentru hoți și risipitori.
La toate asociațiile plătești mai mult consumul pe hol decât cel din apartament la căldură.
Aceleași probleme sunt și la Asociația Nr. 2.
Nu e nimic sub control la aceste asociații. Nu-i poate controla nimeni. Am sunat la Protecția Consumatorului Suceava și mi-au spus că vor trimite o adresă către primăria Vatra Dornei, dar la intrarea mea în Primărie, mergând sus la camera 9, o domniță brunetică, zâmbindu-mi, mi-a zis să stau liniștit că adresa de la Suceava vine la dumneaei și că nu se rezolvă nimic.
Dar să treacă si Serbările Zăpezii, că toți sunt ocupați, iar apoi ne vom adresa Orion FM, să audă toată lumea din oraș, apoi domnului primar, cu argumente. Să vedem apoi dacă este normal ca o familie de pe Aleea Dornelor să plătească 10 milioane doar căldura în calorifere. Ca să nu mai zic de celelalte cheltuieli. Apoi vom merge la prefect, apoi la domnul Flutur și tot așa vom face tam-tam până când cineva cu bună credință va lua la întrebări Asociațiile acestea care își fac de cap.
Și pe lângă problemele care sunt, pe strada Sondei, la colțul blocului ce este față în față cu creșa, țâșnește apă caldă din pământ! Oare nu a văzut nimeni? Pe acolo trec zilnic angajați ai asociației! Lipsă de interes pe banii fraierilor.
Vatra Dornei este al doilea oraș din țară care plătește 270 de lei pe gcal. Cum este posibil așa ceva pe când centrala termică funcționează pe combustibil solid, adică rumeguș?
O luptă cu morile de vânt patronate în strânsă colaborare de Primărie și Asociație.
Consiliul Local nu a fost niciodată informat de această petiție!
Consiliul Local nu a fost niciodată informat de această petiție și de aceste probleme!