Elevi din Republica Moldova și Vatra Dornei, implicați în proiectul „Patriot prin grai și port”, la Școala Gimnazială Nr. 1

Începând cu luna noiembrie 2021 și până la finalul lui mai 2022, Școala Gimnazială Nr. 1 din Vatra Dornei a găzduit activitățile desfășurate în cadrul proiectului educațional „Patriot prin grai și port”, desfășurat în parteneriat cu Instituția Publică Gimnaziul Porumbrei, din Republica Moldova.

Profesoara Alina Vasiluț ne-a precizat că proiectul face parte din programul „Educație online fără hotare”, implementat de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Republica Moldova și Primăria Municipiului Chișinău. Printre obiectivele urmărite se numără conștientizarea sentimentului de apartenență la neamul românesc, consolidarea deprinderilor de învățare colaborativă și valorificarea instrumentelor de lucru digitale în vederea elaborării unor produse proprii.

Proiectul a debutat cu „Salutul virtual”, realizat de către echipele de elevi din Vatra Dornei, coordonați de profesoarele Alina Vasiluț și Cigolea Olesea. Activitățile au continuat periodic, abordând teme incitante, subordonate ideii de patriotism. Una dintre acestea a constat în colectarea de informații și materiale referitoare la texte populare din Bazinul Dornelor, la caracteristicile costumului popular local și la tradiții și obiceiuri legate de marile sărbători religioase. În acest sens, elevii au intervievat artizani locali, artiști populari și specialiști în domeniu.

Vizita la Muzeul de Etnografie din Vatra Dornei i-a surprins pe elevi atât datorită explicațiilor oferite de doamna muzeograf, cât și faptului că au văzut obiecte întâlnite doar în operele literare și, astfel, au aflat și explicația unor cuvinte și expresii populare.

O întâlnire memorabilă din cadrul proiectului a fost cea cu profesorul Mihai Cioată, fondatorul și coordonatorul trustului local de presă Orion Media. Dumnealui le-a oferit copiilor o adevărată lecție de patriotism, împărtășindu-le din experiența de viață și răspunzând sincer la întrebările lor. Astfel, elevii au devenit protagoniștii unei emisiuni TV.

Participanții la proiect s-au familiarizat cu platforma Canva și alte instrumente digitale cu ajutorul cărora au realizat diferite produse: cărți digitale, copertă digitală, poster digital. Elevii s-au documentat, au cercetat și apoi au aplicat cunoștințele asimilate sub deviza „Patria sunt eu”.

„Cum pot fi patriot? Această întrebare ne-o adresam câteodată și ne gândim ce am făcut pentru țara noastră. A fi patriot înseamnă să contribui la dezvoltarea comunității tale sau a țării, indiferent de metoda pe care o folosești, dezvoltând-o fără a primi ceva în schimb. A fi patriot mai înseamnă să nu o trădezi niciodată și să îi vrei mereu binele, să îi promovezi cultura, să îi vorbești limba, să participi la sărbătorile naționale ale acelei țări și la vot” – Sandu Costin, elev în clasa a VI-a B.

În derularea proiectului, elevii au formulat o serie de concluzii, punctând faptul că „limba română este patria mea” și „portul popular reprezintă identitatea celui care îl poartă”. Lecția pe care am învățat-o cu toții este aceea că patriotismul nu înseamnă doar discursuri lipsite de aplicabilitate.

Fiecare dintre noi poate fi patriot prin munca responsabilă, respectul față de ceilalți și față de neam, utilizarea corectă a limbii române, atunci când scriem sau vorbim, și prin purtarea costumului național. Promovarea valorilor naționale ar trebui să devină o sarcină a tuturor românilor în contextul actual al migrației conaționalilor în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *