Municipiul Vatra Dornei anunță lansarea proiectului cu titlul „Municipiul Verde, mobilitate urbană durabilă în Vatra Dornei”, cod SMIS 326696, finanțat prin intermediul Programului Regional Nord-Est 2021-2027, Prioritate: P4. Nord-Est – O regiune cu o mobilitate urbană mai durabilă, Operațiune pentru proiecte etapizate din POR 2014-2020, PR/NE/2024/4/RSO2.8/1 – Mobilitate urbană – Etapizate.
Obiectivul general al proiectului
Obiectivul general al proiectului propus pentru finanțare, care reprezintă de fapt unul dintre mijloacele de punere în aplicare a documentului strategic „Planul de Mobilitate Urbană a Municipiului Vatra Dornei” pentru perioada 2018-2030, este satisfacerea nevoilor de mobilitate a cetățenilor din municipiu și zonele învecinate, a turiștilor ce accesează stațiunea balneoclimaterică și a societăților comerciale din zonă. Impactul așteptat ține de creșterea calității vieții locuitorilor și, de asemenea, creșterea atractivității turistice a „municipiului verde” Vatra Dornei.
Obiective specifice ale proiectului
1. Înființarea unui sistem de transport public caracterizat prin eficiență si atractivitate. La această dată, municipiul Vatra Dornei nu dispune de un sistem de transport public de călători, identificat ca fiind de o reală necesitate atât prin studiile de specialitate efectuate, cât și în urma consultării cetățenilor. Obiectivul specific principal al proiectului constă în crearea acestui sistem care presupune implementarea unor activități corespunzătoare realizării obiectelor proiectului „Înființare trasee transport public urban”, realizarea a trei trasee de transport public pe rutele: Argestru-Centru, Roșu-Centru și Todireni-Centru, precum și pentru asigurarea legăturii între principalele instituții și zona stațiunii balneoclimaterice.
Achiziție autobuze. Autobuze hybrid (diesel/electric), de natură a utiliza resurse curate de energie, cu reducerea poluării și asigurarea unui confort sporit corespunzător unui transport public civilizat.
Amenajare stații. Vor avea o configurare diferită în funcție de locul în care vor fi poziționate, terenul disponibil și managementul de trafic adoptat. Introducere sistem e-ticketing și management al flotei, asigurarea unui transport public confortabil și atractiv, eficientizarea sistemului de transport public. Modernizare străzi și amenajare locuri de parcare (neeligibil) în zona centrală (Mihai Eminescu și Republicii), eliminate parcările pe ambele sensuri și construire piste biciclete.
Implementare. Implementarea unor soluții cu caracter novativ constând în gestionarea corectă și eficientă a sistemului de iluminat public. Mai exact, obiectivul specific urmărește realizarea unui sistem de management al SIP (la această dată nu există un management adecvat al acestuia) de natura a asigura diminuarea consumului de energie și, implicit, scăderea emisiilor de CO2.
2. Asigurarea condițiilor de siguranță pentru deplasarea pietonală și cu bicicleta în ideea
încurajării deplasărilor active și pentru creșterea gradului de utilizare a spațiilor publice. Atingerea obiectivului reclamă implementarea următoarelor activități:
Realizarea infrastructurii pentru biciclete în zona centrală a municipiului. Realizarea infrastructurii pentru biciclete în zona centrală a municipiului presupune, în principal, conectarea prin piste a două segmente: strada Mihai Eminescu și strada Republicii prin Aleea Dornelor. Pistele vor fi proiectate corespunzător și, în plus, se va înființa un serviciu de închiriere biciclete (bike-sharing) prin amplasarea a trei puncte de închiriere în zona centrală a municipiului.
Pentru buna funcționare a sistemului este necesară stabilirea sistemului de tarifare și monitorizare, precum și a unui sistem de mentenanță și reparații. Reamenajarea străzii Luceafarului în vederea creării unui parcurs pietonal atractiv și sigur între străzile Mihai Eminescu și Republicii. Este vizată reamenajarea străzii Luceafărului în vederea ameliorării condițiilor pietonale, punerea în valoare a patrimoniului istoric și creșterea calității spațiilor publice.
Modernizarea pasajului pietonal subteran existent și a podului peste râul Dorna. În vederea creării unui parcurs atractiv și sigur între străzile Mihai Eminescu și Republicii este necesară redeschiderea pasajului pietonal pe sub calea ferată care permite traversarea arterei ocolitoare strada Dornelor și a căii ferate în siguranță. Pistele de biciclete și zonele pietonale vor fi iluminate corespunzător.
3. Eficiență și eficacitate în implementarea proiectului prin asigurarea unui management adecvat atât în ceea ce privește implementarea proiectului, cât și a asigurării sustenabilității investiției. Obiectivul urmărește ca prin atribuirea unor contracte de prestări servicii să fie asigurată implementarea proiectului în condiții de siguranță financiară și procedurală, garantându-se astfel eficiența și eficacitatea superioară a absorbției sumei ce reprezintă sprijinul financiar nerambursabil; necesitatea identificării acestui obiectiv rezultă și din condițiile impuse de reglementările programului de finanțare. În secțiunea „Rezultate așteptate”, precum și în secțiunea „Activități previzionate” sunt menționate toate contractele de natură a asigura atingerea acestui obiectiv.
Valoarea totală a contractului de finanțare este de 11.466.392,17 lei, din care valoarea totală eligibilă nerambursabilă este de 7.694.171,72 lei, valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor FEDR este de 6.673.516,31 lei. Perioada de implementare a proiectului este de la data semnării contractului de finanțare, respectiv de la 16.10.2024, până cel târziu la data de 31.12.2025. Proiect cofinanțat din Programul Regional Nord-Est 2021-2027.
Lasă un răspuns