Din vremuri trecute: „Realizări edilitare în decursul actualei guvernări în stațiunea Vatra Dornei”

Raportul „Realizări edilitare în decursul actualei guvernări în stațiunea balneară Vatra Dornei”, publicat de primarul Petru Forfotă într-un ziar local din 1936, îi va pune pe gânduri pe cititorii noştri, mai ales pentru că în comparație cu administrațiile postdecembriste cetățenii știau pe ce se cheltuiesc banii lor, iar tot ce se construia în oraș se construia din banii oamenilor. Iar aceștia puteau vedea ce se întâmplă cu banii din taxele plătite.

Deşi au trecut 81 de ani de la momentul pe care îl surprinde Petru Forfotă, în acea perioadă se făceau mult mai multe investiții în oraș decât se fac în momentul de față în municipiul Vatra Dornei.

Pe atunci se făceau investiții în pietruirea drumurilor, în eliminarea prafului de pe străzile urbei pentru a nu îi deranja pe cei sosiți la băi, se făceau lucrări de reparații la primărie și alte clădiri de interes.

Se reconstruia podul din stațiune și se făcea un nou abator comunal pentru a oferi produse mai bune celor sosiți în zonă. În același timp se desfășurau lucrări de reabilitare a parcului din apropierea Gării Vatra Dornei Băi.

Iată articolul publicat de primarul Petru Forfotă, în anul 1936, într-un ziar local:

„Arătam în articolul de fond al acestui număr de revistă că primăria Vatra Dornei are de luptat din punct de vedere administrativ cu greutăți, alcătuindu-și bugetul ei în partea cea mai mare din diferite taxe percepute pe baza legii maximului și că principalul beneficiar al stațiunii și stabilimentelor balneare este fondul bisericesc, care nu contribuie cu nimic la îngrijirea acestei stațiuni balneare, în afară de stabilimentele sale și parcul băilor.

Remarc din nou acest lucru pentru orientarea opiniei publice și a publicului care vizitează această stațiune și care este încredințat că primăria și nu altcineva încasează beneficiul anual de mai multe milioane de la stabilimentele balneare, punându-și totodată întrebarea ce se face cu acești bani și încotro merg, mirându-se în același timp de ce nu s-or fi făcând mai multe lucrări edilitare și în special apeductul și canalizarea, atât de trebuitoare acestei stațiuni.

Cu toate că beneficiul de milioane al băilor se varsă anual la bugetul fondului bisericesc pentru multiplele sale obligațiuni bugetare și primăria a rămas până astăzi avizată a-și alimenta bugetul ei din diverse taxe. Cu toate acestea, am realizat o serie de lucrări edilitare, înfrumusețând astfel stațiunea cu aceste realizări.

Astfel s-a construit marele și frumosul abator comunal, prevăzut cu instalațiile cele mai moderne, abator al cărei lipsă se simțea atât de mult în stațiunea noastră balneară din punct de vedere al unei aprovizionări igienice a populației și vizitatorilor de băi cu carne proaspătă și igienic tăiată. Această lucrare a costat aproape 5 milioane de lei, formând o sarcină destul de grea pentru bugetul anual de 8 milioane de lei al comunei Vatra Dornei.

S-a reclădit și refăcut uzina comunală a orașului, atât clădirea cât și parte din mașini fiind distruse de un incendiu în primăvara anului 1934, spre marea disperare a populației dornene care se speriase că va rămâne fără lumină electrică tocmai pe timpul sezonului de băi. Ori administrația în fruntea căreia am cinstea să stau n-a cruțat nici un sacrificiu și nici un efort pentru această refacere a uzinei, care a și fost pusă la începutul sezonului, în luna iunie, în perfectă funcțiune, spre mulțumirea cetățenilor și vizitatorilor stațiunii balneo-climaterice Vatra Dornei.

Tot în același timp s-a construit din nou podul din strada Forfotă, care face legătura peste râul Dorna cu partea balneară a stațiunii și orașul și care fusese rupt de inundații cu cinci ani în urmă și lăsat în părăsire de către fosta guvernare național țărănistă. Și această lucrare, prin a cărei efectuare s-a putut descongestiona circulația pe străzile din fața stabilimentelor balneare, a costat peste 400 de mii de lei și s-a executat cu rapiditate pentru a corespunde acestei utilități.

S-au refăcut, în acelasi timp, circa 10 kilometri de trotuare de piatră și de lemn, precum și toate podurile de pe străzile cuprinse în raza stațiunii, s-au împietruit în fiecare an circa 10 kilometri de străzi cu pietriș suficient, punându-le astfel în stare perfectă pentru circulația vehiculelor și pietonilor.

Jumătate din aceste străzi au fost în fiecare an gudronate cu păcură și pietris în scopul înlăturării prafului, care era până la această lucrare atât de supărător pentru vizitatorii de băi, obținându-se prin acest procedeu rezultate excelente.

S-au făcut reparații radicale de înfrumusețare la Palatul Comunal, ambele aflate în proprietatea comunei, s-au efectuat plantațiuni de pomi pe străzile principale și în fața palatului comunal, s-a înfrumusețat parcul comunal situat în fața gării Vatra Dornei Băi, precum și multe alte investiții, care au costat circa 1 milion de lei.

Prin aceste lucrări edilitare aspectul stațiunii balneo-climatice Vatra Dornei s-a schimbat din an în an, progresând ca aspect spre bucuria atât a cetățenilor dorneni, cât și în special a vizitatorilor de băi. Trebuie să remarc că administrația comunală, pe lângă aceste lucrări edilitare și de înfrumusețare a stațiunii, s-a mai ocupat și de alte lucrări de ordin cultural.

În anii 1934-1935 s-au efectuat lucrări la școala primară din cătunul Roșu, iar în anul 1936 s-a construit o scoală nouă de toată frumusețea în cătunul Argestru, construcția acestora costând circa 2 milioane de lei (fotografie via destepti.ro).

Tot din inițiativa administrației dornene, în frunte cu subsemnatul, și cu concursul unui comitet de construcție, precum și în colaborare strânsă cu Societatea Arcășești Mihai Viteazul din Vatra Dornei, s-a ridicat în parcul de lângă Palatul Comunal un monument al eroilor căzuți pe câmpul de luptă în timpul războiului.

Aș mai putea înșira și alte realizări efectuate în diferite domenii de interes public, nu vreau însă să abuzez de răbdarea onoraților cititori”.

Un articol scris în anul 1936 de Petru Forfotă, senator de Câmpulung, consilier Eparhial și primar al orașului Vatra Dornei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *