Masterclass de muzică la Poiana Stampei, alături de Răzvan Suma şi Ştefan Horvath

Timp de nouă zile, la Poiana Stampei s-a desfăşurat un masterclass de muzică la care au participat cei mai buni 24 de tineri instrumentişti la vioară şi violoncel (14 la vioară şi 10 la violoncel) din Bistriţa, Cluj, Iaşi, Constanţa, dar şi din Ucraina, Elveţia şi Italia. Alături de ei au fost şi doi profesori renumiţi în lumea muzicală internaţională, Răzvan Suma şi Ştefan Horvath. Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi muzicieni români cu diverse proiecte în derulare, solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio şi profesor la Universitatea de Muzică Bucureşti. Ştefan Horvath este concert maestru al Orchestrei Simfonice din Basel, Elveţia, unde desfăşoară o bogată carieră concertistică. Amândoi au susţinut concerte cu orchestre celebre în lume ca şi solişti şi sunt laureaţi ai unor concursuri prestigioase de muzică.

Concert pe instrumente valoroase

De la Cristina Istrate, profesor la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca, organizatorul masterclass-ului, am aflat că acest proiect urmăreşte dezvoltarea tinerilor muzicieni şi crearea de oportunităţi pentru viitorul lor muzical. La finalul spectacolului muzical au fost desemnaţi cei mai buni cursanţi, aceştia având posibilitatea să cânte la două viori valoroase prin timbrul lor, o vioară Carlo Antonio Testore din anul 1720 şi o vioară Landolfi din anul 1750, aduse de Ştefan Horvath din Elveţia.

Răzvan Suma şi Ştefan Horvath pe scena Casei de Cultură

Răzvan Suma şi Ştefan Horvath pe scena Casei de Cultură din Poiana Stampei

Toţi cursanţii care au avut ocazia să treacă cu arcuşul peste corzile acestor viori de colecţie, care valorează împreună peste 600.000 de euro, fiind realizate de lutieri renumiţi şi care ocupă poziţii privilegiate în marile orchestre europene, au spus că este dorinţa oricărui instrumentist să concerteze măcar o dată în viaţă cu un asemenea instrument valoros. Ca o noutate, în comparaţie cu alte cursuri asemănătoare în ţară, este pregătirea psihologică de care are nevoie un muzician care e supus unui stres emoţional extraordinar pe scenă, prin seminarii de „dezvoltare personală” cu un psiholog.

„Am ales locaţia pentru că am copilărit în zonă şi este unul din cele mai frumoase sate din ţară, cu oameni minunaţi. Suntem o echipă, fiecare şi-a adus aportul la tot ceea ce s-a întâmplat în seara aceasta şi în zilele trecute. S-a lucrat foarte mult în aceste şapte zile, de dimineaţă până seara, singurele pauze fiind cele de masă şi este absolut fenomenal să găseşti oameni cu atâta dăruire”, a precizat Cristina Istrati.

La Poiana Stampei se găseşte tot ce poate să-şi dorească un muzician ca să poată lucra

Programul de zi cu zi a presupus cursurile de vioară şi violoncel ţinute de cei doi minunaţi profesori, Răzvan Suma la violoncel şi Ştefan Horvath la vioară, s-au purtat discuţii despre tot ce înseamnă crearea unui muzician adevărat, cu tot ce înseamnă aceasta, om de cultură influent şi puternic.

„Mă bucur că am reuşit să facem acest masterclass într-o zonă atât de frumoasă a ţării şi într-o comună atât de superbă. Aici am găsit tot ce poate să-şi dorească un muzician ca să poată să lucreze. Anul acesta avem la Poiana Stampei două instrumente istorice, o vioară Testore din 1720 şi o vioară de Carlo Ferdinado Landolfi din 1750, ambele instrumente fiind extraordinare. Le-am adus pentru ca studenţii să vadă o istorie, să vadă un alt gen de instrument, să vadă altfel de culori”, ne-a declarat Ştefan Horvath.

Participanţi la masterclass-ul de muzică

Participanţi la masterclass-ul de muzică

Vineri, 25 iulie, tinerii instrumentişti, alături de profesorii lor, au fost prezenţi în sala de spectacole a Casei de Cultură din Poiana Stampei cu un recital de excepţie, reluat a doua zi la Sinagoga din Bistriţa Năsăud. Cu această ocazie, numeroşii spectatori au putut auzi şi sunetul aparte al celor două viori. În program au fost piese de N. Paganini, C. Dumitrescu, E. Ysaye, F. Kreisler, H. Jerea, S. Prokofiev, W. A. Mozart, L. van Beethoven, J. S. Bach, interpretate de către absovenţii masterclass-ului, şi anume Cornelius Zirbo, Alexandra Curcă, Dan Bungărdean, Marksay Csaba, Ştefan Horvath Jr., Andreea Petrilă, Mara Ciordas, Andra Bălan, Peter Sipos, Radu Dunca, Maria Strelbitska şi de către profesorii lor, Ştefan Horvath şi Răzvan Suma, care au delectat publicul cu Passacaglia.

De pe scena de la Poiana Stampei pe cea a Ateneului Român

Aşa cum am aflat de la Cristina Istrate, concertul de vineri a fost “proba de foc” după o săptămână de muncă, tinerii muzicieni primind abia joi după-amiază partiturile pe care le vor avea de interpretat şi cu cine vor face echipă pe scenă. Cei 24 de instrumentişti, împreună cu două profesoare de pian care i-au acompaniat, Anta Gavriloae şi Andreea Csibi, şi cu susţinerea lui Răzvan Suma şi Ştefan Horvath, care sunt nişte oameni extraordinari şi de valoare, au demonstrat că se poate face muzică la înălţime şi în mediul rural.

Publicul masterclass-ului

Publicul masterclass-ului

Tot de la Cristina Istrate am aflat că cea mai mare parte dintre cursanţi, împreună cu profesorii lor, Ştefan Horvath şi Răzvan Suma, vor cânta, în luna septembrie, la Ateneul Român din Bucureşti, acompaniaţi de Orchestra Camerata Regală. Masterclass-ul a fost organizat de Primăria Poiana Stampei, Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, Institutul Cultural Român, Fundaţia Culturală „Analia Selis”, Fundaţia „Del Gesu”, Fundaţia Societatea de Concerte, Orchestra Notes and Ties, şi cu sprijinul a numeroşi sponsori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *