Profesorul și jurnalistul Mihai Cioată a discutat, în cadrul ediției din 30 mai 2019 a emisiunii „Telefonul Zilei”, cu Bogdan Apetri, unul dintre cetățenii municipiului Vatra Dornei care a sesizat Primăria Vatra Dornei, dar și pe primarului orașului Vatra Dornei, Ilie Boncheș, cu privire la lucrările executate pe strada Telefericului, pe strada Dornelor, dar și în alte părți.
Listen to Telefonul Zilei (30.05.2019) – Bogdan Apetrii, despre lucrările de pe strada Telefericului din Vatra Dornei byMonitorul de Dorna on hearthis.at
Mihai Cioată: Ce ne puteți spune despre lucrările de pe strada Telefericului din Vatra Dornei? Ce se întâmplă acolo? Vor continua lucrările?
Bogdan Apetri: În urma sesizărilor mele, aceste lucrări nu vor continua, din ceea ce știu în momentul de față. Trebuie modificată acea rigolă! În România lucrului bine făcut, nu mergem cu compromisuri. Proiectantul a făcut o rigolă cu fier de 8 și de 6, iar executantul, firma de construcții, a făcut o rigolă cu plasă de Buzău de 6. Rigola va trebui spartă și va trebui refăcută așa cum trebuie.
Mihai Cioată: Ați avut o întâlnire cu proiectantul? Dumnealui a sesizat că sesizarea pe care ați făcut-o este corectă?
Bogdan Apetri: Am avut o întâlnire cu proiectantul, așa este. Sesizarea mea este corectă, nu este nimic care să nu fie în regulă cu cele sesizate de mine. Proiectul lucrării este publicat, pentru el s-a licitat, se află pe portalul de licitații, nu este un document secret. Problema este că se cheltuie niște bani pe niște lucrări de foarte proastă calitate.
De ce nu s-a făcut bine de la început? De ce a trebuit să se facă aceste sesizări? De ce a trebuit să ajungem la televiziunile naționale? Eu pe 16 mai i-am trimis domnului primar fotografii de la fața locului și i-am spus că din cunoștințele mele tehnice nu cred că un proiectant a proiectat acea rigolă într-un așa fel.
Mihai Cioată: Mai mult decât atât, i-ați trimis și date concrete din proiect. Toată viralizarea aceasta pe internet ar fi putut fi evitată și nu am fi ajuns la televiziunile naționale dacă domnul primar ar fi dat curs sesizărilor făcute.
Bogdan Apetri: Bineînțeles că puteau fi evitate toate acestea. Îmi doresc în România lucrului bine făcut ca banii alocați anumitor lucrări să se cheltuie cu cap. Dacă sunt 10 lei alocați unui proiect, eu vreau să se cheltuie 10 lei, nu să se cheltuie 3 lei și restul de 7 lei să se ducă în diferite direcții. Din ceea ce știu de la proiectant, pe strada Telefericului va trebui turnat un strat de asfalt de 20 de centimetri.
Lucrările de asfaltare din Vatra Dornei sunt cu cel mai bun asfalt care există în momentul de față pe piață, iar eu o să verific fiecare lucrare în parte. Nu știu când o să ne mai întâlnim cu proiecte de genul acesta. I-am spus domnului primar să nu ne mai zică că Vatra Dornei are un grad foarte mare de îndatorare!
Dacă ne spune asta, să facă lucrările de foarte bună calitate încât să nu mai trebuiască să împrumute bani peste trei luni, peste șase luni sau în primăvara anului viitor.
Mihai Cioată: Vatra Dornei este un oraș prea sărac ca să facă lucrări de foarte proastă calitate.
Bogdan Apetri: Exact! Eu nu îmi permit să fac lucrări de foarte proastă calitate pentru că trebuie apoi să le fac în fiecare an. Sau la fiecare câteva luni. Cheltui mult mai mulți bani făcându-le așa doar în bătaie de joc. Eu cred că s-au grăbit, au vrut să le facă pe repede înainte, au făcut presiuni asupra constructorului și nu a ieșit bine.
Lucrările bune probabil că durează și mai mult. Trebuie să vină specialiști, să verifice și atunci perioada de execuție a lor este mai mare. Strada Telefericului de 50 de ani este tot așa. Că mai stăm două săptămâni sau o lună în plus nu este absolut nicio problemă. Pe mine mă interesează ca lucrarea să fie de calitate. Asta îmi doresc și pe strada Dornelor, că este legătura cea mai importantă dintre Moldova și Ardeal, și nu vreau ca în primăvara anului viitor să circulăm iar prin gropi. Suntem prea săraci pentru asta!
Nu vreau să suporte cetățenii acestui oraș datoriile atunci când nu am făcut lucrările bine. Am înțeles că aceleași materiale s-au folosit și pe strada Eroilor la rigole. Cineva trebuie să răspundă, cineva trebuie să vină să măsoare fierul care s-a folosit acolo, plasa folosită este de 6, în proiect este de 8, iar cineva trebuie să plătească.
Lasă un răspuns