Citiți prima parte a seriei „Ghidul de angajare al unui tânăr” aici.
Să recrutezi candidatul cel mai potrivit în anul 2016 poate fi o sarcină la fel de dificilă precum să găseşti jobul mult visat. De unde şi interesul angajatorului să vă descopere potenţialul. Iar Internetul poate defini regulile jocului.
74% dintre companii folosesc reţele de socializare pentru recrutare şi vânzare, potrivit platformei cariereonline.ro, iar 40% dintre angajatori au declarat că verifică profilul online al candidaţilor înainte de a-i accepta în echipă. Ne dăm astfel seama de importanţa unei apariţii clean în mediul online într-un context în care simpla uploadare a CV-ului pe un site de recrutare nu mai este suficientă.
Reţele sociale au devenit astfel instrumente puternice în găsirea unui job de vis la compania pe care am identificat-o cu luni în urmă ca fiind conformă cu nevoile şi valorile noastre. Ele ne asigură vizibilitate, ne permit să ne facem accesibil profilul profesional, să ne “vindem” potenţialilor angajatori. Pasul următor este să le stăpânim şi să le folosim într-un mod profesionist.
Puteţi începe prin a face curăţenie în mediul online. Atenţie la statusurile şi pozele de pe Facebook, Twitter sau Instagram. Deşi este vorba despre timpul nostru liber şi viaţa noastră personală, viitorul angajator ar putea căuta să îşi facă o primă impresie despre noi accesându-ne profilul de Facebook sau Twitter. E important să transmitem o imagine pozitivă, ba chiar uşor profesionistă. Angajatorul este totuşi conştient că o reţea de socializare precum Facebook lasă multă libertate de exprimare şi va căuta mai degrabă să afle cu ce fel de oameni vă petreceţi timpul şi ce pasiuni aveţi (paginile la care aţi dat “like” pot spune multe despre voi).
Pasul al doilea este să vă creaţi un profil profesional. În acest sens, platformele LinkedIn sau Viadeo sunt locurile ideale pentru a vă prezenta viitorului vostru şef. Ele pot lua forma unui CV online şi vor permite celor interesaţi de profilul vostru să afle ce aţi studiat, ce experienţă profesională aveţi, ce vă pasionează sau ce cauze sociale, ecologice, culturale susţineţi. Un alt scop al acestor platforme este să vă ajute să stocaţi într-un singur loc toate contactele voastre profesionale. De aceea, după ce aţi completat câmpurile obligatorii, puteţi să căutaţi contacte cunoscute (profesori, colegi, companii) şi să le integraţi în reţeaua voastră. E ca şi cum aţi avea o mulţime de cărţi de vizită la dispoziţia voastră.
În final, cereţi tot, mai puţin un job. După ce v-aţi creat propria voastră reţea profesională, să ştiţi că există o primă pentru curiozitate. Curiozitatea voastră ar trebui să provoace o întâlnire, un schimb de idei cu persoana care lucrează în compania unde vreţi să ajungeţi. Aşa că după ce aţi identificat persoanele susceptibile să vă recruteze, găsiţi un pretext pentru a intra în contact cu ele: de exemplu, “sunt un tânăr absolvent de liceu teoretic / pedagogic / cu profil mecanic, sunt interesat de domeniul în care dumneavoastră activaţi, mi-ar plăcea să aflu mai multe despre ce înseamnă profesia dumneavoastră”.
Pe scurt, trebuie să cereţi tot, mai puţin un job. Dacă veţi stabili un contact vizual şi persoana respectivă vă place, se va gândi la voi şi când un nou post se va crea în compania în care aţi visat să lucraţi.
Reţelele sociale nu sunt deci doar nişte instrumente de comunicat cu prietenii noştri şi de schimbat impresii despre profi. Ele ne pot fi de folos în cariera pe care o vom dezvolta atâta vreme cât ne îngrijim de imaginea pe care o transmitem prin intermediul lor. O reţea socială profesională în 2016 este un must have, nu doar un moft, pentru a fi siguri că ajungem la jobul mult visat.
Total de acord cu articolul! LinkedIn e o rețea socială serioasă de unde angajatorii își selectează frecvent candidații. Acum e și mai serioasă deoarece a fost cumpărată de Microsoft.