TVR a difuzat o emisiune despre gările dornene și clădirile istorice ale orașului

scris de Corina David, Codrin Antoniu
în Opinii
8 ian. 2016
8 ian. 2016, ora 10:52

Sâmbǎtǎ, 28 noiembrie 2015, s-a difuzat la TVR, TVR+ şi TVR HD emisiunea „Gǎri de poveste”, realizatǎ de Cǎtǎlin Şerbǎnescu, sub deviza „Gǎri din Bucovina”. Cu acest prilej, telespectatorii au putut afla în ce condiţii s-au construit câte douǎ gǎri la Suceava şi Câmpulung Moldovenesc, 1902 fiind anul în care s-au inugurat tunelul feroviar de la Mestecǎniş, dar şi gara din Vatra Dornei, cunoscutǎ de localnici sub numele de gara mare.

Faptul cǎ la momentul respectiv la Suceava şi Câmpulung Moldovenesc existau câte douǎ gǎri, iar în târgul Vatra Dornei doar una, a stârnit orgoliul şi mândria dornenilor, care şi-au dorit şi ei, cu orice preţ, sǎ aibǎ o a doua garǎ. În aceste condiţii, Vasile Deac, emblematicul primar de atunci al târgului Dornelor, s-a deplasat la Viena cu documentaţia necesarǎ şi a obţinut aprobarea din partea autoritǎţilor imperiale deoarece şi acestea erau interesate de construirea noii gǎri în centrul localităţii, avându-se în vedere faptul cǎ în perioada respectivǎ localitatea noastrǎ era o staţiune balnearǎ de maxim interes pentru întregul imperiu austro-ungar.

Lucrǎrile de construcţie s-au încheiat în anul 1910, iar localnicii o numesc, în mod tradiţional, gara micǎ. Din perspectivǎ feroviarǎ, am mai aflat cǎ în anul 1936 s-au încheiat lucrǎrile de construcţie a cǎii ferate Vatra Dornei – Dornişoara (pe aceastǎ rutǎ nu se mai circulǎ din anul 2010) şi cǎ în anul 1984 s-au încheiat lucrǎrile de modernizare a tunelului feroviar de la Mestecǎniş. Realizatorul emisiunii care face obiectul articolului de faţǎ a avut pe drumurile de fier din zona Dornelor un ghid avizat, domnul Paul Braşcanu.

Din fericire, emisiunea la care ne referim nu s-a limitat la un scurt istoric al cǎilor ferate din Ţara Dornelor, ci au fost abordate şi alte aspecte strict legate de istoria urbei noastre. Astfel, am reţinut faptul cǎ la începutul secolului trecut, actuala stradǎ Mihai Eminescu se numea Franz Joseph şi cǎ o serie de clǎdiri din oraş, precum primǎria, sinagoga, biblioteca „G.T.Kirileanu”, cazinoul sau vechea clǎdire a staţiunii sunt strâns legate de perioada stǎpânirii habsburgice, atât din punctul de vedere al perioadei când au fost construite, cât şi din punctul de vedere architectural.

vatra-dornei-de-sus

fotografie de Ciprian Pardău / Orion Media Vatra Dornei

Preţ de câteva minute, atenţia a fost concentratǎ asupra bibliotecii „G.T.Kirileanu”, aceasta presupunând o scurtǎ incursiune în sala unde se aflǎ cǎrţile, dar şi o întoarcere în timp, care ne-a permis sǎ aflǎm cǎ aici s-a aflat sediul Societǎţii Culturale „Sentinela”, care a avut rolul de a evita deznaţionalizarea românilor din zona Dornelor, iar împǎratul Franz Joseph n-a dat ordin ca inscripţia „În unire e putere” sǎ fie înlǎturatǎ, deşi, dupǎ cum era de aşteptat, nu i-a convenit.

Telespectatorii au mai putut afla cǎ, în ceea ce priveşte clǎdirea cazinoului, aceasta a ajuns în proprietatea Arhiepiscopiei Sucevei şi Rǎdǎuţilor, care nu le-a administrat cu bunǎ-credinţǎ, aşa cum s-ar fi cuvenit, şi ciudat este faptul cǎ actele referitoare la acest imobil nu sunt pe teritoriul românesc, aşa cum ar fi normal. Un alt aspect atins în cadrul emisiunii la care ne referim este acela cǎ statutul juridic al locuitorilor Ţǎrii Dornelor a fost acela de robi imperiali, şi din aceastǎ ipostazǎ ei au construit, prin muncǎ gratuitǎ şi obligatorie, artera rutierǎ care leagǎ Vatra Dornei de Bistriţa.

În concluzie, aceastǎ emisiune a adus în atenţia telespectatorilor fideli sau ocazionali al postului național de televiziune, crâmpeie de istorie dorneanǎ palpabilǎ, trecutǎ şi prezentǎ, iar de aceea mulţumim din suflet postului TV pentru efortul depus în realizarea acestei emisiuni „acolo unde se agaţǎ harta-n cui” şi sǎ ne promoveze zona. Au scos de la naftalinǎ informaţii preţioase pe care de abia acum le-am aflat şi suntem convinşi cǎ în aceeaşi situaţie se aflǎ, dacǎ nu toţi, cel puţin marea majoritate a dornenilor.

4 comentarii publicate:

  1. zavaidoc spune:

    Mda, nu le-ati amintit si despre „aranjamentele arhitecturale” construite in fata BARII BAI, care au „astupat” privelistea minunata spre „Parcul Statiunii, Cladirea de PATRIMONIU A POLICLINICII VECHI”, sau, aranjamentele sau facut prin „mascarea lor ca si a cazinoului cu „plase pentru tantari !!! sau „astuparea obiectivului aparatului de filmat in momentul oportun ???”. Curat … murdar intro perioada capitalista in care, smecherii construiesc unde vor si cum vor ???.

  2. Muerphy spune:

    Mai trebuie spus si ca un vremelnic consilier local, ajutat de un primar de aceeasi culoare politica si-a tras un hotel chiar in fata garii mici, in loc sa se faca o parcare moderna, iar clientii, nesimtiti ca si cei doi, parcheaza masinile in dreptul semnului cu „stationarea interzisa” si brava noastra politie rutiera are ochelari de cal si nu-i amendeaza niciodata!

  3. Gelu V spune:

    Emisiunea a fost bună, dar mult prea scurtă. Erau mai multe despus, sunt atâtea istorioare şi poveşti din târg ce merită a se cunoaşte, avem câteva locuri de poveste în Dorna şi prin împrejurimi. Ar mai trebui promovată imaginea oraşului, ar fi necesar să se audă de noi mai des. Dacă toţi patronii din oraş ar pune mână de la mână împreună cu Primăria, Biroul de Informare şi Turism, etc. s-ar putea face un reportaj frumos,cum se făceau acum 30-40 ani,ar putea fi scos un album cu 1000 fotografii şi ilustrate de ieri şi de azi, s-ar putea face mult mai mult. Din păcate târgul ăsta e ca o babă violată de o gaşcă de negri bolnavi de SIDA, plin de bârfe, şuşanele,găşti,orgolii,oameni fără caracter, incompetenţi şi incoerenţi. Mare păcat!

  4. zavaidoc spune:

    Ce chestie dom’le, trebuia dusa TVR si la „celebra si trecuta sub tacere” a ruinelor „Hanului Domnesc” pentru care altii ar da bani frumosi sa-l aiba si reamenaja pentru „istorie si turism” … altii dar nu … cei care conduc Dorna cu cel mai mare dispret fata de „istoria locului si amintirea localitatii.

Scrie un comentariu la articol

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.