Știrile zilei de18 ianuarie 2022

VIDEO/FOTO: Mașini răsturnate și mult noroi în cadrul Cupei Dorna Challenge

Între 4 și 7 iunie, Vatra Dornei a găzduit prima ediție a competiției de offroad, Cupa Dorna Challenge, unde zeci de piloți din toată țara s-au aliniat la startul primei competiții de acest gen, oeganizată vreodată în Bazinul Dornelor. Evenimentul sportiv a fost inclus în calendarul 100tracks, campionat european de automobilism, ce îmbină abilitățile de pilotaj cu navigația și orientarea în teren, urmărindu-se un traseul dinainte stabilit.

Deplasarea echipajelor participante s-a făcut pe baza unui Master Track GPS, stabilit de organizatori și instalat de echipaje pe dispozitivele GPS, chiar înainte de start. Fiecare mașină din concurs a avut câte o baliză GPS, care a urmărit și înregistrat poziționarea mașinilor în traseu, deplasarea fiecărui echipaj fiind transmisă live pe o hartă interactivă, disponibilă online pe 100tracks.net, monitorizată îndeaproape de arbitri.

Vatra Dornei intră, de anul viitor, în circuitul european al curselor offroad

Liviu Iernea, reprezentantul Federației Române de Automobilism Sportiv, a declarat că acesta este un format nou de competiție în țara noastră, bine agreat de competitori. Competiția a fost organizată împreună cu membrii Clubului Offroad Vatra Dornei, cu scopul de a se promova zona splendidă, cu un potențial enorm pentru iubitorii de offroad. La Vatra Dornei nu s-a dorit să se aducă un număr foarte mare de mașini, fiind prima competiție oficială organizată în zonă.

dorna_challenge1

Autoritățile locale au sprijinit foarte mult organizarea acestei competiții. Competiția este foarte aproape de o etapă de campionat, urmând a se stabili clar acest detaliu începând cu perioada următoare. În practică, traseul de la Vatra Dornei îl putem încadra într-o categorie ridicată ca dificultate, fiind relieful de așa natură.

Traseu dificil în prima zi de competiție

Vineri, începând cu ora 10:00, s-a dat startul grupei SOFT. La start, pentru fiecare echipaj s-a făcut verificarea roadbook-ului, s-a acordat avizul pentru plecarea pe traseu, iar după semnalul prezentatorului, Doru Bighiu, se pornea cronometrul, iar maşina putea pleca. În prima zi de concurs, a fost ales un traseu mai dificil, de 60 de kilometri, format din drumuri forestiere, mlaştini, drumuri în rampă cu piatră, care au solicitat vehiculele, iar câteva maşini nu au mai putut relua cursa sâmbătă.

dorna_challenge2

Traseul dintre punctele de control 016 şi 017, o buclă, a fost cea mai grea parte de după start. Trei maşini au rămas blocate preţ de câteva minute pe o porţiune de urcare abruptă, fiind o oportunitate pentru piloții cu experiență să câștige timp prețios. Deoarece regulamentul cursei prevede să nu fie alterat mediul, copiloţii nu au avut voie să agaţe şufa troliului de copaci, motiv pentru care scoaterea unei maşini a devenit o misiune ceva mai dificilă.

Problemele tehnice au adus diferenţe mari între echipaje

După mai bine de cinci or,e în care au pus la respect dealuri, pante şi mlaştini, la 15:11 primul echipaj a trecut linia de finish. Cele mai multe dintre vehicule au ajuns mult mai târziu, din cauza problemelor tehnice neprevăzute, la direcţie sau la sistemul de rulaj. A fost o cursă în care puţinii spectatori care au avut curajul să ajungă în cele mai spectaculoase zone de pe traseu au avut ce vedea. Să umfli anvelopa unei maşini de teren cu un compresor existent în toate magazinele de piese e ceva rar, dar să dai foc la cauciuc intenţionat, după ce pui benzină pe interiorul jantei pentru ca acesta să se monteze singur, nu poţi vedea decât în filme sau în astfel de curse.

dorna_challenge3

Tot aici s-a putut vedea și cum piloţii îndepărtează capota motorului pentru o răcire mai bună, cum schimbă un rulment spart în timpi record şi alte trucuri pentru repunerea mașinii pe roți și plecarea în traseu. La finalul primei zile de concurs, podiumul a fost ocupat de către echipajul format din Vasile Mircea şi Alexandru Florin Coruga, urmaţi de Pavel Alin Mujdei şi Cătălin Moldovan (la o diferenţă de 1 oră şi 20 de minute) şi Cristian Craveț şi Cristina Micu, ajunși pe poziția a treia.

Câțiva kilometri de traseu au făcut diferența

Cea de-a doua zi de competiție a început cu startul traseului, acolo unde echipajele s-au aliniat pentru a pleca pe cel de-al doilea traseu prestabilit de organizatori. A fost un traseu considerat la început mai uşor, dar care a creat probleme echipajelor, multe dintre vehicule întâlnind defecţiuni tehnice destul de grave. Primul echipaj care a abandonat definitiv au fost câștigătorii primei zile de concurs, dar și favoriții competiției, bistriţenii Vasile Mircea şi Alexandru Florin Coruga, maşina lor ieşind din competiţie după ce bara de direcţie s-a rupt, cedând mai apoi şi caseta de direcţie, care nu a mai putut fi remediată.

dorna_challenge4

Imobilizarea maşinii bistriţenilor a făcut ca cinci alte vehicule de concurs să rămână blocate în spatele lor, fiind necesare câteva zeci de minute până când cursa să fie reluată. Câştigătorii zilei au fost Cristian Craveț şi Cristina Micu, care au terminat cursa în aproape 4 ore, fiind urmaţi de Alexandru Albu şi Narcisa Albu, care au terminat cursa pe locul al doilea, participând cu un Jeep Wrangler Rubicon, a cărui valoare, după modificările aduse, se apropie de 100.000 de euro, în timp ce pe locul al treilea s-au clasat Pavel Alin Mujdei şi Cătălin Moldovan.

Proba de trial a adus spectacolul în fața tuturor

Proba de trial s-a desfășurat pe un traseu creat în apropiere de start şi care a adunat mulţi iubitori ai acestui sport, fiind singura probă cu acces facil pentru spectatori. Traseul a solicitat la maximum capacitatea tehnică a maşinilor, piloţii având posibilitatea de a-și demonstra din nou priceperea de a conduce un asemenea vehicul. La finalul acestei ultime probe, multe din mașini s-au ales cu avarii, precum planetare rupte, casete de direcţie distruse, diferenţiale sparte și arcuri rupte. Una dintre maşini s-a răsturnat, dar a fost repusă repede pe roţi cu ajutorul troliului unei alte maşini de concurs, astfel încât echipajul a trecut cu bine linia de sosire.

dorna_challenge5

„Vrem să facem o tradiţie din această competiţie, de anul viitor să devină etapă de campionat naţional, şi astfel vom aduna mai mulţi participanţi. Pentru prima ediţie a ieşit foarte bine, traseele sunt frumoase, de dificultate medie spre ridicat şi sunt pentru clasa soft. De anul viitor, organizând etapă de campionat, vom avea participanţi şi trasee şi pentru clasa hard”, a spus directorul competiţiei, Sergiu Rusu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.