Primăria cetățenilor sau primăria propriilor interese?

scris de Silviu Aroneț
9 iul. 2019
9 iul. 2019, ora 10:32

În data de 8 aprilie 2019 am primit de la Primăria Municipiului Vatra Dornei adresa cu nr. 9099/08.04.2019, în care mi se comunica perioada în care mă pot prezenta la casieria instituției menționate pentru a îmi lua banii, reprezentând daune morale și cheltuieli de judecată.

În adresa respectivă se mai comunica: „Pentru a vă răspunde la cele 4 întrebări marcate pe hotărâre vom proceda la efectuarea unui control tematic al Asociației de proprietari nr. 1 din Municipiul Vatra Dornei, control ce se va efectua în cursul lunii mai 2019. Ulterior efectuării acestui control vom reveni în completarea prezentei cu aspectele constatate”.

În paranteză fie spus că nu de control tematic este nevoie la Asociația nr. 1, ci de un audit financiar-contabil serios, mai ales că, după informațiile mele, mai există o hotărâre judecătorească în acest sens. Și apoi situația dezastruoasă de la Asociația nr. 1 este cunoscută nu de azi sau de ieri, ci de zeci de ani, de la fiecare Adunare Generală și din presa locală; doar surzii și orbii din primărie nu văd și nu aud nimic.

Luna mai 2019 a trecut, a trecut și luna iunie 2019 și nu am primit nici un răspuns, nu mi s-a comunicat ce s-a constatat în urma „controlului tematic”. Adresa nr. 9099 a primăriei din localitate este urmare a Hotărârii Civile nr. 45/2019, emisă de Tribunalul Suceava la data de 21 ianuarie 2019, comunicată la 4 februarie 2019 (data poștei).

După cum vedem, primăria se grăbește să pună în executare hotărârea sub aspect financiar (la fel și asociația, de parcă s-ar fi înțeles), dar se arată zăbavnică în partea cea mai importantă a ei: răspunsul la întrebările formulate de subsemnatul, din care cea mai importantă și mai stânjenitoare era: „Când a fost efectuat ultimul control asupra activității financiar-contabile la Asociația nr. 1, în conformitate cu prevederile art. 55 din Legea 230/2007 și ale art. 57 din HG 1588/2007 și ce s-a constatat în urma acestuia? Atașați documente justificative”.

Între timp, atât Legea 230/2007 cât și HG 1588/2007 au fost abrogate prin Legea 196/2018 care reglementează modul de organizare și de funcționare a asociațiilor de proprietari, începând cu luna octombrie 2019 și care trimite la cimitirul elefanților asociațiile mamut, cum este și Asociația nr. 1 din municipiu. Însă Hotărârea Civilă nr. 45/2019 este definitivă și irevocabilă și trebuie pusă în executare „ad literam” altfel atrage plângere penală pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești.

Dar să rememorăm faptele! În data de 30 octombrie 2017 am adresat Consiliului Local al municipiului Vatra Dornei și Asociației de Proprietari nr. 1 un calup de patru întrebări (înregistrate sub nr. 33703/30.10.2017, respectiv 1315/30.10.2017):

1. De ce președintele asociației nu afișează lunar pe lângă lista de plată a cheltuielilor lunare modalitatea de calcul a acestora, conform prevederilor legale (nu cheltuielile erau problema noastră a locatarilor, acestea erau explicate destul de bine, ci diferitele „cote” și „pierderi”, asupra cărora nu primeam decât minciuni și abureli verbale; între timp, aceste „cote” și „pierderi” au dispărut și s-a pierdut și obiectul lor: explicațiile.

2. De ce administratorul nu face informarea trimestrială privind situația financiară a asociației, conform art. 63, lit. g din Legea 230/2007. Nu a făcut-o niciodată, de altfel.

3. De ce manifestă lipsă de comunicare cu subsemnatul.

4. Când a fost efectuat ultimul audit financiar contabil la Asociația nr. 1, conform prevederilor legale. Nu a fost făcut niciodată, că dacă ar fi fost făcut aș fi primit răspuns și nu mă adresam instanței de judecată.

Primăria Vatra Dornei a răspuns prin adresa nr. 33703/03.11.2017, prin care mi se comunica faptul că a solicitat asociației să analizeze petiția mea și să îi comunice ei, primăriei, modul de soluționare a acesteia. Apoi liniște totală! În data de 12 decembrie 2017 m-am adresat din nou Primăriei Vatra Dornei și Consiliului Local, solicitând răspuns la petiția mea și îi avertizam că dacă nici după expirarea termenului legal nu voi primi un răspuns bine documentat mă voi adresa instanței de judecată.

Am tradus în fapt acestă amenințare la data de 4 ianuarie 2018, care a luat forma dosarului de judecată nr. 43/334/2018. Ulterior, la data de 16 ianuarie 2018, am primit un răspuns din partea Primăriei municipiului Vatra Dornei, semnat de primarul Ilie Boncheș, de consilierul juridic și cel economic, în care mi se comunica faptul că, în baza dispozițiilor primarului din anii 2015 și 2016 (extraordinar simț al anticipației a avut domnul primar) s-a efectuat un „control tematic” (dacă nu a fost audit, care a fost tema, că eu tot nu înțeleg?) și că soluționarea petiției a fost înaintată Asociației nr. 1.

Aceasta din urmă s-a controlat pe sine însăși și a constatat că toate sunt bune și frumoase și că sunt devreme acasă. Nici mai mult, nici mai puțin! Am considerat răspunsul o glumă nesărată și am lăsat justiția să își urmeze cursul, care s-a materializat, cum aminteam, cu Hotărârea Civilă nr. 45/2019 a Tribunalului Suceava. Acesta obliga pârâții, adică Primăria și Consiliul Local, respectiv Asociația nr. 1, la plata daunelor morale și a cheltuielilor de judecată și să-îmi răspundă la petiția înregistrată sub nr. 33703/30.10.2017 (Primăria Vatra Dornei) și 1315/30.10.2017 (Asociația nr. 1), conform Sentinței Civile nr. 653/15.06.2018 a Judecătoriei Câmpulung Moldovenesc.

Cercetând istoricul procesului se pot face câteva observații interesante: Primăria și Consiliul Local nu au făcut niciun demers în timpul procesului, nu au depus documente sau acte la dosarul cauzei și pot spune că a fost total dezinteresată de mersul procesului, fapt consemnat chiar de instanță: „Deși citat legal, Consiliul Local al municipiului Vatra Dornei nu a depus întâmpinare la apelul declarat în cauză de apelant”.

Asociația în schimb, prin reprezentantul său, președintele Dorin Larionescu, a depus acte și documente, doar că prin acestea a încercat să inducă în eroare instanța de judecată prin furnizarea de înscrisuri false sau privind alte cauze, prin minciuni și dezinformări, fapte consemnate în încheierea de ședință. Am mai făcut referire la această atitudine și în alte materiale de presă, publicate în Monitorul de Dorna, în anii trecuți.

Revenind la relația dintre primărie și cetățean și la întrebarea din titlu pot afirma că Primăria Vatra Dornei nu este a cetățeanului, nu iese în întâmpinarea problemelor cu care se confruntă oamenii, fie cele legate de furnizarea agentului termic și a apei calde menajere, fie de altă natură (crearea unui ambient plăcut și civilizat între blocuri, de exemplu), ci este prizoniera unor interese materiale derivate din contradicția în care se află: pe de o parte de apărător a legilor și al cetățeanului, a nevoilor și intereselor acestuia și, pe de altă parte, de proprietar al unei centrale termice care furnizează servicii populației, agenților economici și instituțiilor (inclusiv primăriei, adică sie însăși).

Și de aici conflictul de interese de care s-a tot vorbit și scris. Tot de aici vine și nevoia de a avea în fruntea asociațiilor, inclusiv mamutul falimentar cu nr. 1, președinți care să îi facă jocurile și pe care să îi lași să își facă jocurile. Cum să faci audit împotriva propriilor interese? Numai că nerespectarea unei decizii a instanței de judecată, în speță HC 45/2019, constituie infracțiune, este faptă penală, iar cercetarea acesteia cade în sarcina parchetului.

Sau chiar a DNA, mai știi?

1 comentariu publicat:

  1. Adrian spune:

    Da, din păcate primăria nu este a cetățenilor, ci doar a propriilor interese! Nu interesează pe nimeni că sunt încă străzi (de exemplu strada Căprioarei) care nu au asigurată apă și canalizare (fiecare trebuie, se pare, să își asigure acest lux în anul 2019, din bani proprii; de asemenea, nu numai că trebuie să îți asiguri apă și canalizare din banii proprii, dar îți trebuie și nu știu câte autorizații de la primărie, iar bani investiți, că toate costă, nu?); nu interesează pe nimeni că încă sunt străzi neasfaltate (din diverse motive) unde efectiv îți rupi mașina, sau chiar gâtul, așa mai spre seară, luând în considerare iluminatul foarte eficient; nu interesează pe nimeni că la nivelul stâlpilor de înaltă tensiune (de exemplu strada Chilia sau strada Foresta) există cutii metalice deteriorate, erodate, care stau în așteptarea unor eventuale victime.

    Nu interesează pe nimeni că sunt străzi cu zone decopertate nesemnalizate (de exemplu zona stadionului). Nu am văzut nicio inițiativă a primăriei în a discuta cu cetățenii referitor la problemele acestora, am observat doar o ignoranță totală. Cine știe, poate prin intermediul ziarului dumneavoastră să ne mobilizăm noi, o parte a cetățenilor, și să încercăm să facem ceva. Să venim cu o idee, o propunere, poate cu o soluție, poate putem face ceva pentru orașul în care viețuim!

Scrie un comentariu la articol

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.