Ce trebuie să mâncăm în post. Interviu cu Larisa Cristea, nutriționist la Dorna Medical

scris de Aura Stan
30 nov. 2018
30 nov. 2018, ora 18:06

Pentru că mulți creștini ortodocși țin post, am discutat despre acest subiect axându-ne pe latura sa alimentară și nu pe cea duhovnicească, cu Larisa Cristea, nutriționist și dietetician în cadrul Policlinicii Dorna Medical din municipiul Vatra Dornei.

Postul presupune o perioadă de restricție alimentară. Restricție care de cele mai multe ori duce la o creștere în greutate. De ce? Renunțând la proteinele de natură animală (carne, ouă, lactate) nu vom avea senzație de sațietate și nu ne mai săturăm.

Cu ce greșim? Mâncăm mulți cartofi, întindem orice pe pâine, prăjim tot ce se poate, cumpărăm toate produsele de post din magazin (pate, brânză, margarină, piftele din soia, produse de patiserie, dulciuri etc.).

Ce ar trebui să facem?

a) să consumăm cât mai multe legume, fie ele crude sau preparate termic sau murături;
b) să folosim proteină vegetală: fasole, mazăre, linte, năut, ciuperci, soia boabe;
c) să consumăm zilnic ciorbe, supe, supe cremă, ghiveci de legume, tocănite;
d) să fierbem alimentele, să le punem la cuptor sau într-o tigaie fără ulei;
e) să folosim ulei, dar cu grijă la cantitate (o lingură/masă);
f) să consumăm fructe proaspete, fructe uscate și fructe oleaginoase într-un mod rațional. Nu ronțăim toată ziua pentru că sunt sănătoase.

Cu ocazia postului trebuie să mâncăm mai puțin, cât mai calculat și cât mai reținut. Dacă renunțăm la produsele de natură animală, dar mâncăm pe nesăturate din celelalte, nu mai ținem post, ci ținem doar e dietă dezechilibrată.

Cum ar arăta așadar o zi de post?

O putem începe cu fructe, dacă tolerăm să mâncăm fructele pe stomacul gol. Care sunt fructele cu o cantitate mare de antioxidanți și fibre și mai mică de fructoză? Mărul și portocalele. Cam cât mănânc? Nu măsurăm calorii. Când vorbim de fructe vorbim cam de o mână, deci fiecare măsoară cu mâna lui.

Dacă nu tolerăm să mâncăm fructe pe stomacul gol, putem să mâncăm o pastă de năut fiert, mixat cu dovlecel, condimente, verdețuri, mirodenii, fiecare după gust, pe care putem să o tartinăm pe o felie sau două de pâine prăjită, alături de câteva legume de culoare verde.

Sperăm ca toate aceste informații să vă fie de folos și nu uitați că la Policlinica Dorna Medical nutriționistul și dieticianul Larisa Cristea așteaptă să vă consilieze din punct de vedere nutrițional. Specialista vă așteaptă atât în Policlinica Dorna Medical din municipiul Vatra Dornei, cât și la centrele grupului medical din Suceava, Câmpulung Moldovenesc și Gura Humorului.

Scrie un comentariu la articol

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.