Discuții libere despre cărți la Liceul Teoretic „Ion Luca” din Vatra Dornei

scris de Jenica Romanică
în Opinii
20 nov. 2017
20 nov. 2017, ora 20:35

În urmă cu mai bine de zece ani am fost invitată la Liceul Teoretic „Grigore Tocilescu” din Mizil (Prahova) la inaugurarea Centrului de Documentare și Informare. Nu cunoșteam detalii despre ce urma să se petreacă, dar activitatea respectivă mi s-a părut o descoperire demnă pentru evoluția învățământului românesc.

O listă de invitați din domeniul culturii și științei, profesori și elevi au inundat o sală spațioasă dotată cu numeroase calculatoare, rafturi cu reviste și cărți pentru diferite specialități, tehnică de ultimă oră pentru proiecție de filme artistice și documentare. Oameni care-și exprimau opiniile și veneau cu idei pentru o serie de noi proiecte completau cu sugestii.

Am fost realmente impresionată și mi-am dat seama câte se pot realiza cu minți luminate și dornice de a crea un spațiu într-adevăr pentru o nouă etapă de cercetare. Era o inovație pe care am încercat să o adaptez la Liceul Teoretic „Ion Luca” din Vatra Dornei. Ideea n-a prins multă vreme, asta până când am ajuns directorul adjunct al liceului, chiar dacă pentru scurtă vreme. Bătălia a fost câștigată și datorată mai multor factori.

În primul rând, este datorată unui grup de colegi profesori care au înțeles pe deplin rolul Centrului, datorată răzbătătoarei documentariste Rodica Crăciun, Primăriei Municipiului care a susținut financiar o parte din lucrări, dar și unor sponsori inimoși.

Această realizare a fost benefică în primul rând pentru elevi. Starea de bine care ți-o inspiră atmosfera degajantă, intelectuală pentru cei care se implică în diverse activități, stăpânește până și în micile detalii. Autorii și personajele te privesc de pe rafturi, portretele domnitorilor români te îmbie la o călătorie în istorie, paginile revistelor te îndeamnă să descoperi viitorul, iar cei preocupați nu au de realizat decât un pas pentru a-și împlini cunoștințele.

Această sală a Centrului de Documentare și Informare a fost gazda a numeroase evenimente. Am sărbătorit cei 120 de ani de la nașterea dramaturgului dornean Ion Luca, întâlniri cu scriitorii dorneni, lansări de carte, evenimentul Noaptea Bibliotecilor, momente din istoria românilor, cercuri pedagogice, studii de caz, diferite proiecte, vizionări de filme și dezbateri, dar și întâlniri de suflet.

Mijlocul lui noiembrie 2017. De această dată a fost o întâlnire cu frumusețea cărților, organizată de profesorul Mihai Cioată, prin proiectul ce l-a propus pentru acest an școlar, și anume discuții libere lunare pe baza lecturii unei cărți editate recent, de comun acord, între profesor și elevi, în cadrul Clubului de Lectură.

CDI-ul a fost acaparat de adolescenți dornici să se exprime prin cartea lunii, citită de către participanți, „Parfumul”, de Patrick SusKind, roman apărut la editura Humanitas, considerată o adevărată capodoperă contemporană, o posibilă operă de artă, tradusă în numeroase limbi și de asemenea ecranizată.

Să nu uităm că același profesor conduce de câțiva ani și Clubul de Cinema, în cadrul căruia se discută realizările cinematografiei românești și internaționale, sau dezbaterile ce au loc la Casa de Cultură „Platon Pardău” cu sala plină de elevii claselor IX-XII, propunând teme diverse în fiecare lună. Din aceste întâlniri elevii au doar de câștigat. Sunt informați, sugerează teme, încearcă să vorbească degajat în public respectând regulile comunicării.

Acum, fără ezitare, elevii s-au transpus în atmosfera secolului al XVIII-lea, într-un Paris devastat de mizerie și mirosuri pestilențiale, într-o piață de pește, unde se naște Grenouille, abandonat imediat de la venirea sa pe lume de o mamă tânără, nepăsătoare față de propriul copil. Condițiile sociale îi determină gestul, dar în același timp și o ură nemărginită față de copilul a cărui scâncet îl aude mult mai târziu.

Rămas fără mamă, care este condamnată la spânzurătoare pentru gestul său, încă din primele clipe începe aventura întregii sale vieți. În „grija” unor persoane care de multe ori îl abandonează, duce o viață grea pe care o acceptă, crește neiubit și considerat un copil cu probleme, bizar, un posibil bolnav mintal, dar cu un simț al mirosului ieșit din limitele normalității.

De la o vârstă mult prea fragedă muncește pentru mai nimic într-un atelier de tăbăcit piei, acolo unde mirosurile predomină. Ajunge la un atelier de preparare a parfumurilor unde îi sunt descoperite priceperea în combinarea unor esențe de plante și flori, plăcerea de a descoperi cele mai năstrujnice combinații prin mirosurile ce le percepe. Totul se rezumă la această exagerată preocupare a sa, în copilărie, adolescență și perioada tinereții, de a descoperi prin acest simț al mirosului cele mai fine esențe de parfum care ajung și la curțile regale ale vremii.

Cititorul asistă surprins la izolarea sa vremelnică, aproape șapte, opt ani, nici el nu știe cu exactitate cât timp, pe munte, într-o grotă, unde cugetă la propria existență, derulează secvențe din viață până să coboare iarăși printre oameni. Va deveni în curând un experiment, o ciudățenie, care s-a hrănit în perioada detașării sale de lume doar cu plante și rădăcini, a dormit în zdențe, și-a imaginat tot soiul de lucruri indiferent de cum au curs anotimpurile și starea sa de sănătate.

Trăiește experiențe extraordinare în domeniul parfumurilor, este considerat genial uneori, însă pentru obținerea performanțelor sale devine un criminal. Multe dintre persoanele care vin în contact cu acesta sfârșesc tragic, el însuși întorcându-se la Paris. După multe peripeții are, de asemenea, un sfârșit dramatic. Este de fapt victima parfumului său, posibil un parfum al iubirii.

Cu tact pedagogic, Delia Drăgan, psihologul Liceului Teoretic „Ion Luca” din Vatra Dornei, explorează împreună cu elevii psihologia personajului și a mulțimii. Sentimentele, iubirea și ura, urcușurile și coborâșurile, solitudinea, indiferența unei societăți, relația dintre părinte și copil într-o familie, atitudinea societății în raport cu personajul, au fost doar câteva din punctele atinse în discuții.

Moderatorul întâlnirii, profesorul Mihai Cioată, a completat discuțiile cu secvențe din film. În mare măsură regizorul reușind să redea conținutul romanului, trăirile personajului, scenele naturaliste de secol al XVIII-lea și ce a fost cel mai dificil, simțul mirosului atât de dezvoltat al personajului și perceperea mirosurilor umane. Sunt doar spicuiri din intervențiile celor prezenți deoarece această carte trebuie citită cu răbdare, cu sufletul și mintea, cu inima și rațiunea, reflectând la ce umilințe a fost supus Grenouille, personajul central, trăirile sale și dacă este o victimă a unei societăți.

Cititorul pasionat cu certitudine va fi răvășit de o sumedenie de întrebări la care își va da răspunsuri dintre cele mai variate. Timpul alocat discuțiilor, cele două ore petrecute la CDI, s-a scurs pe nesimțite. În așteptarea viitoarei întâlniri, o nouă propunere pentru o nouă lectură s-a răspândit printre elevii prezenți. Este vorba de volumul „Cele patruzeci de legi ale iubirii”, de Elif Shafak.

O nouă incitare la lectură, cugetare și reflectare pentru elevii liceului dornean. Centrul de Documentare și Informare lasă deschise ușile pentru cei dornici de cunoaștere, pentru cei cu inițiativă și opinii constructive.

Scrie un comentariu la articol

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.